سور برلين

Coordinates: 52°30′58″N 13°22′37″E / 52.51611°N 13.37694°E / 52.51611; 13.37694
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

52°30′58″N 13°22′37″E / 52.51611°N 13.37694°E / 52.51611; 13.37694

سور برلين فى سنة 1986 و الرسومات اللى فى طريق الموت
بداية الشغل فى سور برلين فى سنة 1961

سور برلين او حيط برلين (المانى:Berliner Mauer). كان سور طويل يقسم مدينة برلين لنصفين, شرقى و غربى و المناطق من حولها. الجزء الشرقى من برلين كانت سيطرة المانيا الشرقيه, المدعومه من الاتحاد السوفييتى و الجزء الغربى كان تحت سيطره المانيا الغربيه المدعومه من امريكا و فرنسا و انجلترا. بني السور فى 13 اغسطس 1961 , لكي يكون هناك حدود بين البلديين و لكي يتم ايقاف هجرة سكان برلين الشرقيه و المانيا الشرقيه الى المانيا الغربيه. السور تم تحصينه تحصين عالي و كان من المستحيل عبوره دون الحصول على موافقة . ابتدات اعمال التكسير فى السور فى يوم 9 نوفمبر من سنة 1989 الى ان انهار السور ، و توحدت مدينة برلين و من بعدين توحدت المانيا الشرقيه و المانيا الغربيه و تحولت الى المانيا , المسمى الحالي لها. وقوع سور برلين بيعتبر من انتصارات امريكا فى الحرب البارده

اصل الموضوع[تعديل]

مفصله مقاله مفصله: تقسيم المانيا

بعد انتهاء الحرب العالميه الثانيه سنة 1945 , انقسمت المانيا لاربع مناطق محتله بعد مؤتمر يالتا ما بين امريكا و الاتحاد السوفييتى و فرنسا و انجلترا. كل دولة من دول متحكمة فى مناطقها و حسب الاتفاقيه اتقسمت العاصمه برلين ايضا الى اربع اجزاء نفوذ لهذة الدول . فى ذات الوقت ابتدت الحرب البارده ما بين امريكا و حلفئها من جهة و الاتحاد السوفييتى و حلفائه و بقت برلين ساحة للمعارك المخابراتيه ما بينهم. فى سنة 1949 توحدت المناطق المحتله من امريكا و فرنسا و انجلترا و اعلنوا قيام جمهورية المانيا الغربيه و كرد فعل على ذلك اعلنت قيام جمهورية المانيا الشرقيه فى المناطق التى تسيطر عليها الاتحاد السوفييتى و قسموا و عملوا حراسه كبيره على الحدود.

بناء سور برلين[تعديل]

بني سور برلين فى 13 اغسطس سنة 1961 بأمر من حكومة المانيا الديمقراطية الشعبية, ليكون ردع حماية من الفاشية (بحسب ادعاءات الحكومية الشيوعية) , فى حين سماه اسم (جدار العار) على ايد الحكومة الغربية. فى فترة بناء السور حاول اكتر من 100 ألف ألماني الإنتقال من من القسم الغربي من برلين.

سور برلين[تعديل]

بعد ازدياد حدة الحرب البارده ما بين امريكا و الاتحاد السوفييتى و سباق التسلح النووى و الحروب المدعومة من البلديين, عدد مواطنين المانيا الشرقيه ,المدعومه من الاتحاد السوفييتى, ابتدى يقل جامد و بقوا بيهاجروا لالمانيا الغربيه ,المدعومه من امريكا و حلفئها, المشكلة دى اتسببت لحرج كبير للاتحاد السوفييتى و كمان اللى زود المشكلة اكتر ان اغلب الطبقات المتعلمه و المثقفه ابتدت تهاجر لالمانيا الغربيه الكلام دا هدد اقتصاد و وجود دولة المانيا الشرقيه. كانت اكبر مكان بيتهاجر منه السكان هى برلين, اللى متقسمه نفسها, و كان من المستحيل ان يتقراب الحدود فيها بعكس المانيا الشرقيه و الغربيه. فقررت المانيا الشرقيه انهى تبنى سور كبير متحصن عشان تمنع عمليات الهجره الجماعيه دى. و لحد ما اتبنى السور فضلت تراقب الحركات اللى بتودى على غرب برلين و بتشدد فى اجرائات التعديه للناحيه التانيه و تقبض على اللى بيحاولوا يهاجروا لهناك و لعصابات التهريب و المهربيين, اللى بقوا بيهربوا الناس و البضايع من البلديين. امريكا و حلفئها فى الجزء الغربى, كانو بيشجعوا عمليات الهجرة و بيحاولوا انهم يوقعوا المانيا الشرقيه كدولة و كانو بيوفروا بضايع جودتها عاليه و اسعار رخيصه فى السوق السودا عشان الناس متشتريش من المانيا الشرقيه و الاقتصاد يقع اكتر و اكتر. ومع الوقت بدى يزيد الحرج لما الناس كانت بتحاول تهرب و تروح المانيا الغربيه و اللى زود الموضوع اكتر انه كان فيه عساكر بتحاول هى كمان مع المدنيين.

وقوع سور برلين[تعديل]

اصبح سور برلين يتكسر واخذ الناس يمرون منه او ينظرون من فىه
متظاهرين يعتلون سور برلين قبيل اسقاطه

وذلك لاسباب كتيرة منها اقتصاد المانيا الشرقيه المنهار و احساس الالمان انهم لعبة فى ايدى الامريكان و السوفييت و الاحساس ان ده السور يقسم وحدة المانيا و شعبها و انه اقتناع الكل تقريبا ان فكرة ان مدينة تتقسم و يصبح بينها حدود فاصلة ما بينها ده خبلا .وقع سور برلين فى 9 نوفمبر من سنة 1989.