رسايل النبى محمد للملوك و الحكام

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
Muhammad Rasoul Allah stamp.JPG

رسايل الرسول محمد للملوك و الحكام هى رسايل بعتها النبى محمد لملوك و حكام المناطق فى جزيرة العرب و البلاد اللى حواليها. النبى محمد كان عادة بيفتتح رسايله بلفظ " من محمد رسول الله إلى فلان " و ساعات بلفظ " أما بعد " و ساعات بألفاظ زى " هذا كتاب " و " سلم أنت ". و كان بيذكر اسم المبعوته له الرساله أو بإسم شهرته ، فلو كان المكتوب له ملك كتب بعد اسمه " عظيم القوم الفلانيين " أو " ملك القوم الفلانيين " أو " صاحب مملكة كذا ". و كان بيشير لنفسه فى الرساله بألفاظ مفرده زى " أنا " و لى " و " جاءنى " و " وفد على " ، و ساعات بصيغة الجمع زى " بلغنا " و " جاءنا ". و كان بيكتب للى ريحاله الرساله بصيغه مفرده بكاف الخطاب زى " لك " و " عليك " ، و تاء المخاطب زى " أنت قلت كذا و فعلت كذا " و فى حالات الجمع كان بيستخدم ألفاظ زى " أنتم " و " لكم " و عليكم ". عنوان الرساله كان عادة : " من محمد رسول الله إلى فلان " ، على اليمين كان بيتكتب " من محمد رسول الله " و على الشمال " إلى فلان ". لو الرساله رايحه لمسلم كانت بيبدأها بالسلام فكان بيتكتب " سلام عليك " أو " السلام على من آمن بالله و رسوله " ، لكن لو الرساله كانت لحد مش مسلم كان بيتكتب " سلام على من اتبع الهدى " أو ماكانش بيتكتب سلام فى المقدمه. بعد السلام كان ساعات بيتكتب التحميد فيقول: " فإنى أحمد إليك الله الذى لا إله إلا هو " ، وساعات كان بيزود ألفاظ التشهد. بعد المقدمه كان بيتكتب " أما بعد " أو ألفاظ تانيه. و كان بيختم الرساله ساعات بالسلام فيتكتب للمسلم " والسلام عليك ورحمة الله وبركاته " أو كلمة " السلام " بس ، و لغير المسلم كان ساعات بيتكتب " والسلام على من اتبع الهدى ". الرسايل كان بتحط عليها ختم مكتوب عليه " محمد رسول الله ".

الرسايل اللى كانت بتتبعت لحكام بره جزيرة العرب كانت عادة بتتكتب بألفاظ بسيطه واضحه إكمنهم ماكانوش بيتكلمو عربى و بالتالى كانت بتستخدم كلمات بسيطه و جمل قصيره عشان يفهموها كويس ، و ده على عكس الرسايل اللى كانت بتتبعت للحكام فى جزيرة العرب فكانت بتستخدم ألفاظ عربيه بيفهموها.

الرسل اللى كانو بيودو الرسايل كانو بطبيعة الحال بيتميزو بوفرة العقل و طلاقة اللسان عشان يقدرو يردو على الأسئله و يشرحو الموضوع كويس. فمثلاً بيتقال إن المقوقس عظيم القبط لما سلمه حاطب بن أبى بلتعة الرساله قاله: و ايه اللى منعه من انه يدعى على فيسلط على ؟ فرد عليه حاطب: و ايه الى منع عيسى انه يدعى على اللى رفضوه ؟ فسكت شويه و كرر السؤال فرد عليه حاطب بنفس الرد فماقدرش يرد. و لما سأله عن انتصارات النبى فى المعارك اللى بتحصل مابينه و بين مناؤيه فقاله حاطب إن الحرب بينهم سجال مره بيكسب و مره بيتغلب ، فسأله المقوقس طيب و هو النبى يتغلب ؟ فرد عليه حاطب: طيب وهو الإلاه بيتصلب !. الرسايل دى ماكانش بيطلع عليها الرسل اللى بينقلوها و كانو بيسلموها من غير مايعرفو ايه المكتوب فيها.

النبى محمد قرر انه يبعت رسايل للحكام و الملوك يدعوهم فيها لدخول الاسلام. اهم حاكمين فى الفتره دى كانو هيرقليس (هرقل) امبراطور الامبراطوريه البيزنطيه و عاصمته كانت فى قسطنطينيه ، و التانى كان خسرو التانى برويز ( كسرى ) ملك فارس و عاصمة ملكه كانت تيسفون ( المدائن - فى العراق الحالى ). البيزنطيين و الفرس كانو اعداء بعض و فى صراعات مابينهم وبين بعض. البيزنطيين كانو مسيحيين تابعين للكنيسه البيزنطيه ، و الفرس كانو بيتبعو الديانه الزرادشتيه و كانت فيه نظم عبادات وثنيه. وقت تسلم هرقل رسالته من النبى محمد كان لسه راجع منتصر من غزوه بلاد الفرس اللى كانو هاجمو اراضى الامبراطوريه البيزنطيه و استولو على صليب الصلبوت و احتلو مصر لمدة 10 سنين. مصر وقت وصول الرساله للمقوقس كانت تحت الاحتلال البيزنطى و هرقل كان بعت قوروس ( المقوقس ) على مصر عشان يحكمها مدنياً كنايب ليه و فى نفس الوقت عشان يقعد على كرسى الكنيسه القبطيه. المصريين وقتها كانو على المذهب اليعقوبى و رئيس كنيستهم كان البطريرك بنيامين الأول ، لما قوروس و هو على المذهب الملكانى التابع لبيزنطه وصل مصر اضطر بنيامين انه يهرب و بالتالى رسالة محمد لقوروس كانت للحاكم البيزنطى اللى بيحكم مصر من غير رضا المصريين و بالتالى كان بيمثل البيزنطيين مش المصريين. الرساله المهمه الرابعه كانت لملك الحبشه و الحبش كانو مسيحيين على المذهب اليعقوبى وتابعين لكنيسة اسكندريه المصريه. بقية الرسايل كانت لحكام فى جزيرة العرب نفسها. بعد ما قرر النبى محمد انه يبعت الرسايل اتعمل ختم فضه اتنقش عليه " محمد رسول الله " عشان تتختم بيه الرسايل. رسالة هرقل وصلها دحيه بن خليفة الكلبى ، و رسالة كسرى وصلها عبد الله بن حُذافة السهمى ، و رسالة المقوقس وصلها حاطب يبن أبى بلتعة. الرسايل اللى اتبعتت للحكام جوه جزيرة العرب نفسها وصلها لملكين عُمان عمرو يبن العاص السهمى ، و رسالة ملكين اليمامة وصلها سليط بن عمرو ، و رسالة ملك البحرين وصلها العلاء بن الحضرمى ، و رسالة الحارث الغسانى ملك تخوم الشام وصلها شجاع بن وهب الأسدى ، و رسالة الحارث الحميرى ملك اليمن وصلها المهاجر بن أميه المخزومى. فيه مؤرخين قالو ان كل الرسل دول خرجو من المدينه المنوره فى وقت واحد لكن فيه مؤرخين تانيين قالو انهم ماخرجوش فى وقت واحد. بصفه عامه كل الرسل اتعاملو معامله كويسه و بإحترام و ماحدش فيهم اتقبض عليه أو اتقتل و رجعو كلهم المدينه المنوره سالمين. كل ده حصل فى المدينه بعد صلح الحديبه و قبل ما يخرج النبى محمد و اتباعه المهاجرين و يروحو على مكه لتأدية عمرة القضاء زى ماجه فى بنود معاهدة الحديبه.

لهرقل ملك الروم

رسالة محمد لهرقل امبراطور بيزنطه
بسم الله الرحمن الرحيم من محمد رسول الله إلى هرقل عظيم الروم، سلام على من اتبع الهدى. أما بعد فإنى أدعوك بدعاية الإسلام، أسلم تسلم، أسلم يؤتك الله أجرك مرتين، فإن توليت فإن عليك إثم جميع الأريسيِّين"، ويَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلا نَعْبُدَ إِلا اللَّهَ وَلا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ.

وصل الرساله دحيه بن خليفة الكلبى

فيه قصه و نسخ تانيه للرساله دى.

وقت وصول دحيه بن خليفة الكلبى لبلاط هرقل لتسليمه رسالة النبى محمد ، هرقل كان لسه راجع منتصر من غزوه لبلاد الفرس اللى كانو هاجمو اراضى الامبراطوريه البيزنطيه و استولو على صليب الصلبوت و احتلو مصر لمدة 10 سنين. هرقل فى الظروف دى مااهتمش بموضوع الرساله اللى جاتله من نبى فى جزيرة العرب و ماشافش خطوره فى الموضوع. هرقل وقتها كان مشغول بإنتصاره على الفرس و بمشاكل لاهوتيه مع مسيحيين مصر.

لكسرى أبرويز ملك الفرس

رساله محمد لخسرو برويز (كسرى) ملك فارس
بسم الله الرحمن الرحيم. من محمد رسول الله إلى كسرى عظيم فارس، سلام الله على من اتبع الهدى وآمن بالله ورسوله، وشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، و أن محمدا عبده ورسوله، وأدعوك بداعية الله عز وجل، فإنى أنا رسول الله إلى الناس كافة، لأنذر من كان حيا ويحق القول على الكافرين، فأسلم تسلم، فإن أبيت، فإن إثم المجوس عليك.

نسخة ابن الجوزى - المنتظم فى تاريخ الملوك والأمم.

وصل الرساله عبد الله بن حذافة السهمى.

كسرى هو خسرو التانى برويز ملك فارس.

بيتقال ان لما كسرى قرا الرساله اتغاظ و قطعها وقال: " يكتب إلى بهذا، وهو عبدى ! " ، و بعت لباذان بن ساسان نايبه فى اليمن انه يبعت راس الراجل اللى فى الحجاز. لما النبى محمد سمع باللى عمله كسرى قال: " مزق الله ملكه " ، و بعت باذان رساله للنبى محمد. و فى الظروف دى ، فى فبراير 628 ، اتقتل كسرى على ايد ابنه شيرويه اللى قعد مكانه على عرش فارس ، فقال النبى محمد خبر موت كسرى للرسل بتوع باذان و طلب منهم انهم يكونو رسله لباذان و يدعوه للإسلام ، و فعلاً باذان أسلم و بقى عامل محمد فى اليمن و دى كانت نقطة ارتكاز قويه لمحمد فى جنوب شبه الجزيره العربيه.

للمقوقس والى مصر البيزنطى

رسالة النبى محمد للمقوقس.
بسم الله الرحمن الرحيم. من محمد عبد الله و رسوله إلى المقوقس عظيم القبط، سلام على من اتبع الهدى. أما بعد فإني أدعوك بدعاية الإسلام، فأسلم تسلم، وأسلم يؤتك الله أجرك مرتين، فإن توليت فعليك إثم القبط. يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بأَنَّا مُسْلِمُونَ.

الرساله ذكرها ابن الجوزى لكن فيه نسخه تانيه ذكرها ابن عبد الحكم بتقول:

من محمد رسول الله إلى صاحب مصر. أما بعد، فإن الله أرسلنى رسولاً وأنزل على قرآناً، وأمرنى باإعذار والإنذار ومقاتلة الكفار حتى يدينوا بدينى ويدخل الناس فى ملتى، وقد دعوتك إلى الإقرار بوحدانيته، فإن فعلت سعدت، وإن أبيت شقيت، والسلام.

بيتقال ان الرساله اتكتبت بخط أبو بكر الصديق.

وصل الرساله حاطب بن أبى بلتعه

المقوقس ، و هو " قوروس " اللى عينه الأمبراطور البيزنطى هيرقليوس (هرقل ) حاكم مدنى على مصر و فى نفس الوقت رئيس دينى على كنيسة اسكندريه القبطيه ، رد على رسالة النبى محمد برساله ذكرها ابن عبد الحكم. بتقول الرساله :

" لمحمد بن عبد الله، من المقوقس عظيم القبط، سلام عليك. أما بعد، فقد قرأت كتابك وفهمت ما ذكرت فيه و ما تدعو إليه. وقد علمت أن نبياً قد بقى وكنت أظن أنه يخرج بالشام، وقد أكرمت رسولك وبعثت إليك بجاريتين لهما مكان فى القبط عظيم و كسوة، واهديت إليك بغلة لتركبها، والسلام عليك ".

نسخه تانيه ذكرها الوافدى بتقول:

" باسمك اللهم، من المقوقس إلى محمد. أما بعد، فقد بلغنى كتابك وفهمته وأنت تقول إن الله أرسلك رسولاً، وفضلك تفضيلاً، وأنزل عليك قرآناً مبيناً، فكشفنا عن خبرك فوجدناك أقرب داع دعا إلى الله، وأصدق من تكلم بالصدق، ولولا أنى ملكت ملكاً عظيماً، لكنت أول من آمن بك، لعلمى أنك خاتم النبيين وإمام المرسلين، والسلام عليك منى إلى يوم الدين ".

المقوقس بعت للنبى محمد بغله بيضا و حمار و فلوس وهدايا من مصر ، النبى سمى البغله " دلدل " و الحمار سماه " غفير " أو " يعفور " . و الجاريتين كانو ماريه اللى اتعرفت باسم ماريه القبطيه و خلف منها النبى محمد ابن اسمه ابراهيم مات و هو صغير ، و الجاريه التانيه كان اسمها سيرين و دى اداها النبى لحسان بن ثابت.

للنجاشى ملك الحبشه

من محمد رسول الله إلى النجاشى ملك الحبشة، إنى أحمد إليك الله الذي الملك القدوس السلام المؤمن المهيمن، وأشهد أن عيسى ابن مريم البتول الطيبة الحصينة، حملته من روحه ونفخه، كما خلق آدم بيده. وإنى أدعوك إلى الله وحده لا شريك له، وأن تتبعنى وتؤمن بالذى جاءنى، فإنى رسول الله، وإنى أدعوك وجنودك إلى الله عز وجل، وقد بلغت ونصحت، فاقبلوا نصحى. وقد بعثت إليكم ابن عمى جعفراً ومعه نفر من المسلمين، والسلام على من اتبع الهدى.

النسخه ذكرها ابن إسحاق.

وصل الرساله عمرو بن اميه الضمرى

بيتقال ان النجاشى رد على رسالة محمد برساله بتقول حسب ما ذكر ابن اسحاق:

" إلى محمد رسول الله، من النجاشى أصحمة. سلام عليك يا رسول الله ورحمة الله وبركاته، الذى لا إله إلا هو، الذى هدانى للإسلام. أما بعد، فقد بلغنى كتابك يا رسول الله، فما ذكرت من أمر عيسى فورب السماء والأرض إن عيسى عليه السلام ما يزيد على ما ذكرت ثفروقاً ، إنه لكما قلت، وقد عرفنا ما بعثت به إلينا، وقدم ابن عمك وأصحابه وأشهد أنك رسول الله صادقاً مصدقاً، وقد بايعتك وبايعت ابن عمك، وأسلمت على يديه لله رب العالمين. وقد بعثت إليك بابنى، وإن شئت أتيك بنفسى فعلت يا رسول الله، فإنى اشهد أن ما تقوله حق، والسلام عليك ورحمة الله وبركاته ".

موضوع اسلام النجاشى مش واضح و مش مثبوت. لكن فى كل الأحوال النبى محمد بعتله رسالتين فى واحده فيهم طلب منه ترجيع المسلمين اللى كانو هربو على الحبشه سبب اضطهاد الوثنيين ليهم فى مكه قبل الهجره للمدينه المنوره ، فجهز لهم النجاشى سفينتين رجعتهم لجزيرة العرب و معاهم جعفر بن ابى طالب ابن عم النبى ، و أم حبيبة رملة بنت أبى سفيان اللى مات جوزها عبد الله بن جحش و هما فى الحبشه بعد ما اعتنق المسيحيه. بعد رجوع ام حبيبه من الحبشه اتجوزها النبى محمد و بقت من أمهات المؤمنين. و بيقول المؤرخين ان النبى اتجوزها عشان يرتبط بالنسب بأبوها أبو سفيان كتوكيد لعهد الحديبه.

للمنذر بن ساوى التميمى والى البحرين

رسالة النبي للمنذر بن ساوى.
رساله محمد ل الحارث بن شمر الغسانى.
بسم الله الرحمن الرحيم. من محمد رسول الله إلى المنذر بن ساوى، سلام عليك، فإني أحمد إليك الله الذي لا إله إلا هو، وأشهد أن لا إله إلا الله وأن محمداً عبده ورسوله. أما بعد فإني أذكرك الله عز وجل، فإنه من ينصح فإنما ينصح لنفسه، وإنه من يطع رسلي ويتبع أمرهم فقد أطاعني، ومن نصح لهم فقد نصح لي، وإنّ رسلي قد أثنوا عليك خيراً، وإني قد شفعتُكَ في قومكَ، فاتركْ للمسلمين ما أسلموا عليه، وعفوتُ عن أهل الذنوب فاقبل لهم، وإنك مهما تصلح فلن نعزلكَ، ومن أقام على مجوسيته فعليه الجزية.

وصل الرساله العلاء بن الحضرمى

نسخه تانيه:

سلم أنت، فإنى أحمد إليك الله الذى لا إلاه إلا هو. أما بعد، فإن من صلى صلاتنا و استقبل قبلتنا وأكل ذبيحتنا، فذلك المسلم له ذمة الله وذمة الرسول، فمن أحب ذلك من المجوس فإنه آمن، ومن أبى فإن عليه الجزية.

البحرين فى الوقت ده كانت ولايه فارسيه ، و رد واليها المنذر بن ساوى بكلام كويس و دخل الإسلام هو و العرب هناك. اليهود و المسيحيين و الزرادشتيين اتفقو مع العلاء بن الحضرمى و المنذر على دفع الجزيه دينار على كل شخص بالغ.

للحارث الغسانى ملك الحيرة

من محمد رسول الله إلى الحارث بن شمر . سلام على من اتبع الهدى و آمن بالله وصدق وإنى ادعوك إلى أن تؤمن بالله وحده لا شريك له. يبقي لك ملكك.

وصل الرساله شجاع بن وهب الاسدى.

الحارث بن أبى شمر الغسانى لما اتقرت عليه الرساله قال: " من ينزع منى ملكى أنا سائر إليه "

لما عرف النبى باللى قاله الحارث الغسانى قال: " باد ملكه ".

لجيفر و عبد ابنى الجلندى الازديين حكام عُمان

من محمد رسول الله إلى جيفر وعبد ابنى الجلندى، سلام على من اتبع الهدى. أما بعد فإنى أدعوكما بدعاية الإسلام، أسلما تسلما، فإني رسول الله إلى الناس كافة لأنذر من كان حياً ويحق القول على الكافرين ، و إنكما إن أقررتما بالإسلام وليتكما ، وإن أبيتما أن تقرا بالإسلام فإن ملككما زائل عنكما، وخيلى تحل بساحتكما، وتظهر نبوتى فى ملككما.

وصل الرساله عمرو بن العاص السهمى

فيه نسخه تانيه للرساله.

بادر الرسول صلى الله عليه وسلم بالكتابة إلى ملكي عمان يدعوهما بدعوة الإسلام بعد فتح مكة مباشرة وكان جيفر و عبد في صحار حين تسلما كتاب الرسول صلى الله عليه وسلم واسلما مباشره وبقي عمرو بن العاص لديهم حتى توفي الرسول فعاد

رسالة الرسول محمد لفروة بن عمرو الجذامى

من محمد رسول الله إلى فروة بن عمرو. أما بعد، فقد قدم علينا رسولك، وبلغ ما أرسلت به، وخبر عما قبلكم خيراً، وأتاتنا بإسلامك وأن الله هداك بهداه.

لطهقة النهدى و قومه

من محمد رسول الله إلى بنى نهد. السلام على من آمن بالله ورسوله. لكم يا بنى نهد فى الوظيفة الفريضة، ولكم الفارض والفريش، وذو العنان الركوب والفلو الضبيس، لا يمنع سرحكم، ولا يعضد طلحكم، ولا يحس دركم ما لم تضمروا الإماق، وتأكلوا الرباق، من أقر (بما فى هذا الكتاب) فله (من رسول الله) الوفاء بالعهد والذمة، ومن أبى فعليه الربوة.

لأكيدر دومة

من محمد رسول الله لأكيدر دومة حين أجاب إلى الإسلام، وخلع الأنداد والأصنام، مع خالد بن الوليد سيف الله فى دومة الجندل وأكنافها: إن لنا الضاحية من الضحل والبور والمعامى وأغفال الأرض والحلقة والسلاح والحافر والحصن. ولكم الضامنة من النخل، والمعين من المعمور، لا تعدل سارحتكم، ولا تعد فارتكم، ولا يحظر عليكم النبات، تقيمون الصلاة لوقتها، وتؤتون الزكاة بحقها، عليكم بذلك عهد الله والميثاق.

لوائل بن حُجر و أهل حضرموت

من محمد رسول الله إلى الأقيال العباهلة من أهل حضرموت، بإقامة الصلاة، وإيتاء الزكاة، على التيعة الشاة، والتيمة لصاحبها، وفى السيوب الخُمس، لا خلاط، ولا وراط، ولا شناق، ولا شغار، ومن أحجبى فقد أربى، وكل مسكر حرام.

رسالة الرسول محمد لقبيلة همدان فى اليمن

هذا كتاب من محمد رسول الله لمخلاف خارف وأهل جناب الهضب وحقاف الرمل، مع وافدها ذى المشعار، لمالك بن نمط ولمن أسلم من قومه، على أن لهم فراعها ووهاطها (وعزازها) ما أقاموا الصلاة و آتو الزكاة، يأكلون علافها، ويرعون عافيها، لكم بذلك عهد الله وزمام رسوله، وشاهدكم المهاجرون والأنصار.

لهوذة بن على صاحب اليمامة

من محمد رسول الله إلى هوذة بن على. سلام على من اتبع الهدى. وآعلم أن دينى سيظهر إلى منتهى الخُف والحافر، فأسلم تسلم، وأجعل لك ماتحت يديك.

(ذكرها السهيلى)

وصل الرساله سليط بن عمرو

هوذة بن على حاكم اليمامه كان مسيحى ، و بعد ما استلم الرساله بعت للنبى محمد وفد كان فيه " مُجاعة بن مرارة " و " الرجال بن عنفوة " اللى بلغوه إنه " إن جعل الأمر له من بعده أسلم وسار إليه ونصره، و إلا قصد حربه " ، فلعنه النبى على طمعه و قال: لا ولا كرامة، اللهم أكفينه " ، و بيتقال انه مات بعد سنه.

مُجاعة و الرجال دخلو الإسلام وفضلو عايشين فى المدينه لكن الرجال رجع اليمامه و ارتد و شهد بإن النبى محمد أشرك مسيلمه معاه.

رد على رسالة مسيلمة الكذاب

رد محمد على مسيلمة الكذاب
من محمد رسول الله إلى مسيلمة الكذاب: السلام على من اتبع الهدى، أما بعد، فإن الأرض لله يورثها من يشاء من عباده والعاقبة للمتقين.

مسيلمه كان بعت رساله للنبى محمد قاله فيها:

" من مسيلمة رسول الله إلى محمد رسول الله. أما بعد، فإنى قد أشركت فى الأمر معك، إن لنا نصف الأرض ولقريش نصف الأرض، ولكن قريشاً قوم يعتدون".

بعد وفاة النبى اتمرد مسيلمه على الخليفه ابو بكر الصديق فبعت له جيش بقيادة خالد بن الوليد غلبه فى معركة اليمامه و اتقتل مسيلمه وده كان سنة 12هـ.

لنصارى نجران

من محمد رسول الله الى ملك نجران اليمن

بسم الله الرحمن الرحيم، إله إبراهيم وإسحاق ويعقوب. أما بعد، فإنى أدعوكم إلى عبادة الله من عبادة العباد، وأدعوكم إلى ولاية الله من ولاية العباد، فإن أبيتم فالجزية، فإن أبيتم فقد أذنتكم بحرب الإسلام.
Muhammad-seal 1.JPG