دييجو فيلاثكيز

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
دييجو ڤيلاثكيز -صورة رسمها لنفسه، حوالى 1643. معرض اوفيزى، فلورنسا ، إيطاليا

دييجو رودريجيز دى سيلفا ڤيلاثكيز (6 يونيو 1599 -- 6 أغسطس 1660) كان رسام اسبانى مشهور فى بلاط الملك فيليبى الرابع.

ڤيلاثكيز رسم لوحات وصور لعشرات من العيلة المالكة الاسبانية ، وغيرها من الشخصيات الاوروبية البارزة و وصل قمة فنه فى إنتاج تحفة لاس مينيانس (1656).

دييجو ڤيلاثكيز كان من أشهر فنانين اسلوب الباروك و نموذج لرسامين الواقعية والانطباعية، و خصوصا ادوارد مانيه. و رسامين أكثر حداثة منهم الاسبان بابلو بيكاسو و سلفادور دالي ، و الرسام فرانسيس بيكون

الحياة المبكرة[تعديل]

البيت اللى اتولد فيه ڤيلاثكيز فى سيڤييا

إتولد دييجو ڤيلاثكيز فى سيڤييا ,أندلسيا ، اسبانيا فى ساعة مبكرة من 6 يونيو 1599 ، و إتعمد فى 6 يونيو ، ڤيلاثكيز هو ابن خوان رودريجيز دى سيلفا (إتولد خواو رودريجيز دى سيلفا) ، و هو محامى والد دييجو دا سيلفا و والدته رودريجيز كانو من اليهود البرتغاليين و والدته كانت خيرونيما ڤيلاثكيز من عيلة من طبقة هيدالجو الارستقراطية (كان العرف الإسبانى ، علشان المحافظة على تركة الأم فى الميراث ان اكبر ابن يحتفظ باسم عيلة والدته)[1].

دييجو ڤيلاثكيز ابتدا فى دراسة الفن على ايد فرانسيسكو دى ايريرا ، الرسام اللى اتجاهل تأثير مدرسة الفن الايطالى على الفن فى سيڤييا فى الفترة دى من القرن السبعتاشر. ڤيلاثكيز فضل مع فرانسيسكو دى ايريرا لمدة سنه واحده بسبب خلافات بينهم كان عمر ڤيلاثكيز 12 سنه و ربما كان اتعلم منه استخدام ريشة الرسم.

بعد اما ڤيلاثكيز ساب فرانسيسكو دى ايريراابتدا فى الدراسة على ايد فرانسيسكو باتشيكو لمدة خمس سنينن و كان باتشيكو و هو فنان و مدرس و إن كان بيعتبر عموما ممل و رسام مش متميز ،لكن رجل طيب باحث عنده ذوق و مهتم بالأدب الكلاسيكى و كان له تأثيرات واسعة من الاتصالات الحيوية و اسلوب باتشيكو كان أحيانا بسيط و مباشر و واقعى بيتناقض مع اسلوب رافاييل اللى كان بيتدرس فى سيڤييا.

مدريد (الفترة الأولى)[تعديل]

بحلول أوائل 1620s ، أكد ڤيلاثكيز موقعه و سمعته فى سيڤييا. فى 1618 ، ڤيلاثكيز اتجوز خوانا باتشيكو (1 يونيو 1602–10 أغسطس 1660) ، بنت مدرسه فرانسيسكو باتشيكو . و خلفت له بنتين - الصغيرة اجناثيا دى سيلفا ڤيلاثكيز باتشيكو اتوفت فى سن الرضاعة . فى حين أن الكبيرة فرانسيسكا دى سيلفا ڤيلاثكيز باتشيكو (1619-1658) ،اتجوزت الرسام خوان باوتيستا مارتينيز دل مازو في كنيسة سانتياجو فى مدريد فى 21 أغسطس 1633.

فيليبى الرابع[تعديل]

ڤيلاثكيز راح مدريد فى النص الأول من أبريل 1622 ، مع رسايل من دون خوان دى فونسيكا من سيڤييا.

مصادر[تعديل]

  1. Otaka, Yasujiro (September 2000). "An Aspiration Sealed". Special Issue: Art History and the Jew. Studies in Western Art. Retrieved 2007-12-08. 
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
دييجو فيلاثكيز