دستور اسبانيا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

صدور الدستور الاسبانى سنة 1978 هو قمة انتقال اسبانيا للديمقراطية و الدستور الاسبانى صدق عليه الاستفتاء الشعبى يوم 6 ديسمبر سنة 1978 و صدر بتاريخ 27 ديسمبر نفس السنه.

تاريخ[تعديل]

التاريخ الدستورى لاسبانيا يرجع تاريخه لدستور 1812. . بعد وفاة فرانسيسكو فرانكو سنة 1975 الملك خوان كارلوس المعروف بشخصيته القويه شال كارلوس ارياس نافارو و عين المصلح أدولفو سواريز رئيس للحكومة و عمل انتخابات عامه سنة 1977 ,بعدها اجتمع البرلمان الاسباني ، بصفته جمعية دستورية علشان أقرار دستور سنة 1978. و نتيجة لده اسبانيا بفضل دستورها دلوقتى بتتكون من 17 من الأقاليم المتمتعة بالحكم الذاتى و اتنين من مدن الحكم الذاتى بدرجات متفاوتة من الاستقلال الذاتى.

الحكومة[تعديل]

ماريانو راخوى ، رئيس الحكومة.

نظام اسبانيا هو نظام ملكي دستورى ، وراثى من ملك و برلمان من مجلسين ، والمحاكم العامة. السلطة التنفيذية تتكون من مجلس الوزراء برئاسة رئيس الحكومة (مماثل لرئيس وزراء) يقترحه الملك و تنتخبه الجمعية الوطنية بعد الانتخابات التشريعية.

السلطة التشريعية تتكون من مجلس النواب 350 عضو ينتخبو في اقتراع شعبي على قوائم تمثيل نسبى لخدمة أربع سنين ، ومجلس الشيوخ 259 عضو, 208 يتم انتخابهم بشكل مباشر عن طريق التصويت الشعبى، و 51 معينين من الهيئات التشريعية الاقليمية لأربع سنين.

  • مجلس الوزراء
    • مجلس الوزراء الإسبانى يعينه رئيس الحكومة.

أمة اسبانيا تتألف من الناحية التنظيمية في شكل ( "دولة مجتمعات متمتعة بالحكم الذاتى") هي واحدة من أكثر البلاد اللى الحكم فيها مش مركز ف العاصمه ف أوروبا زيها زى سويسرا و ألمانيا و بلجيكا .[1]

مثلا ، في كل مناطق الحكم الذاتي المجتمعات المحلية لها برلمانات منتخبة ، و حكومات ، و ادارات عامة ، و ميزانيات ، وموارد ، ولهذا النظم الصحية والتعليمية وغيرهاالتي يتم ادارتها من الإقليم نفسه.

التقسيمات الإدارية[تعديل]

اسبانيا سياسيا متنظمه في 17 من الأقاليم المتمتعة بالحكم الذاتي (comunidades Autónomas) و 2 من مدن الحكم الذاتي (ciudades Autónomas) -- ثويتا و ميلييا.

سبعة من المجتمعات المستقلة تتكون كل واحده منهم من محافظه واحده : استورياس ، و جزر البليار ، كانتابريا ، لاريوخا ,مدريد و مورسيا و نافارا.

العلاقات الخارجية[تعديل]

بعد عودة الديموقراطية بعد وفاة فرانكو في 1975 ، و أولويات السياسة الخارجية لإسبانيا للخروج من العزلة الدبلوماسية و توسيع العلاقات الدبلوماسية و الدخول في الجماعة الأوروبية ، وتحديد العلاقات الأمنية مع الغرب. بصفتها عضو فى حلف شمال الاطلنطى من 1982 أثبتت اسبانيا انها من أبرز المشاركين فى الأنشطة متعددة الأطراف بخصوص الأمن الدولى.

النزاعات الإقليميه[تعديل]

  • اراضي بتطالب بيها اسبانيا

فيه نزاع إقليمى مع المملكة المتحدة على منطقة جبل طارق ، 6 كيلومتر مربع من أقاليم ما وراء البحار تبع المملكة المتحدة . منطقة جبل طارق جزء من جنوب شبه الجزيرة الايبيرية غزته بريطانيا فى سنة 1704 خلال حرب الوراثة الاسبانية كمان غزت مينوركا و اتخلت عنها فى النهاية لاسبانيا فى 1802 بموجب معاهدة اميان.

الوضع القانونى لجبل طارق في سنة 1713 تمت تسويته بمعاهدة أوتريخت ، و اتخلت عنه اسبانيا للأبد لأراضى التاج البريطاني

  • اراضى اسبانية بتطالب بيها بلاد تانيه

المغرب بتطالب بالمدينتين السليبتين سبتة و مليلية.

مصادر[تعديل]

  1. "Catalonians vote for more autonomy". CNN. 18 June 2006. Retrieved 2008-08-13.  See also: "Economic Survey: Spain 2005". Organisation for Economic Co-Operation and Development. Retrieved 2008-08-13.  and "Country Briefings: Spain". The Economist. Retrieved 2008-08-09.  and "Swiss Experience With Decentralized Government" (PDF). The World Bank. Retrieved 2008-08-13.