حزب الفضيله

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
ملف:Adil Afifi.jpg
عادل عفيفى مؤسس حزب الفضيله.
ملف:Muhamad Afifi.jpg
محمد عبد المقصود: مصر دوله عظمى.

حزب الفضيله هو حزب سلفى اسلاموى أسسه فى مصر عادل عبد المقصود عفيفى فى ابريل 2011 بعد ثورة 25 يناير 2011 و تخلى الرئيس حسنى مبارك عن الحكم. بيقول مؤسسيه انه حزب سياسى مرجعيته سلفيه. عن موقفه من معاهدة السلام مع اسرائيل بيقول محمد عبد المقصود اللى من مرجعيات الحزب و أخو رئيسه : " هذه الاتفاقية قد وقعت في وقت نشوة الانتصار بحرب أكتوبر ـ رمضان 1973 ونري أن فيها كثيرا من الجور الذي يقع علي المصريين .. "

و عن وضع أمريكا إعتبر إن مصر دوله عظمى تعادل امريكا و اكتر و قال : " نحن نري أن الثورة المصرية غيرت مجري الأيام ومسار التاريخ وان هذه بداية لها ما بعدها فمصر دولة عظمي لاتقل بأي حال من الأحوال في إمكانياتها ومقدراتها البشرية والمادية عن أمريكا بل وتتفوق عليها في هذا الجانب ".

فى 7 يونيه 2011 الشيخ محمد عبد المقصود صرح فى مؤتمر للحزب فى جامع فى الجيزه موافقة السلفيين على الاتحاد مع جماعة الإخوان المسلمين فى مصر وباقى التيارات والجماعات الإسلاميه اللى بتكون أحزاب سياسي دينيه تحت راية "إقامة وتطبيق وتفعيل الشريعة الإسلامية فى الدستور والحكم"، ومنع أمثال يحيى الجمل وعمرو حمزاوى وخالد منتصر من إقامة دولة مدنية وعلمانية فى مصر ". مؤسس الحزب عادل عفيفى صرح فى المؤتمر إن هدف حزبه هو جعل: " كلمة الله هى العليا فى القانون والسياسة، وكل شىء فى الحياة " و نادى : "انفروا خفافا وثقالا لعمل التوكيلات للحزب".

لينكات برانيه و مصادر[تعديل]