حزب التيار المصرى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

حزب التيار المصرى هو حزب اسسه فى اواخر يونيه 2011 عدد كبير من شباب ائتلاف شباب الثورة و مجموعة من الشباب المفصول من جماعة الأخوان المسلمين مع شباب ليبراليين و يساريين مستقلين. قيادة جماعة الإخوان هددت الشباب المنضمين للحزب بفصلهم من الجماعة، و قال الشبان انهم بيتمنو ان القياده تتعامل معاهم كأبنائها الملتزمين دعويا وتربويا لكن بيختلفو معاهم سياسياً. أكدت الناشطه أسماء محفوظ اللى انضمت للتيار المصرى وهى اساسا من اللى بيديروا حركة 6 ابريل مع صاحبها احمد ماهر إن "التيار المصرى" بيستوعب كل التيارات السياسيه إكمنه قايم على أساس برنامج مش على إيديولوجية و بيأكد على مبادئ الديموقراطيه و مدنية الدوله، و وضحت إن الحزب بيستهدف دمج الجماهير المصريه فى الحياه السياسيه المصريه و تمكينها من المشاركه الفعاله ، و نفت ان الحزب تم إختراقه عن طريق شباب جماعة الإخوان المسلمين.

من جهه تانيه قال عضو من جماعة الإخوان المسلمين المشاركين فى تأسيس حزب التيار المصرى إنهم بيتمنو إن جماعة الإخوان تتعامل معاهم بأسلوب بيتناسب مع الثوره و حالة الانفتاح والحريه ، و وضح ان هدفهم تقديم رؤيه شبابيه و إن مرجعيتهم مرجعية مصر و الدوله المدنيه .

شارك فى الانتخابات البرلمانيه بعد الثوره ولم يحصل على اى مقعد ==حزب التيار المصري – المنشق عن جماعة الإخوان المسلمون –يعقد اجتماعه التأسيسي الأول...