جغرافية مصر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

Coordinates: 27°00′N 30°00′E / 27.000°N 30.000°E / 27.000; 30.000

صورة من الأقمار الصناعية لمصر

جغرافية مصر ممكن تقسيمها لقسمين. مصر موجوده فى الجزء الشمالى من أفريقيا ، لكنها تشمل شبه جزيرة سينا ، و اللى تعتبر جزء من جنوب غرب آسيا. ، علشان كده مصر جزء من شمال افريقيا و جنوب غرب اسيا.

وادى النيل بيشكل وحدة طبيعية جغرافية واقتصادية ، بتحدها من الشرق و الغرب الصحرا ، و من الشمال البحر ، و من الجنوب شلالات النيل, جغرافية مصر الخاصة خلتها بلد صعب تتهاجم ، و ده هو السبب إن مصر الفرعونية استمرت لفترة طويلة ، و كانت مستقله و قايمه بذاته.

من الوجهه الجغرافيه الطبيعيه من العصور الفرعونيه لغاية النهارده بتنقسم الأراضى المصريه لقسمين رئيسيين : الوجه البحرى اللى بيمتد فى شمال القاهره على شكل مروحه و بينهى حده البحرى عند البحر المتوسط و بيتسمى مصر السفلى. و الوجه القبلى اللى بيمتدعلى ضفتين النيل من جنوب القاهره لغاية حدود مصر الجنوبيه و بيتسمى مصر العليا أو الصعيد

مساحة مصر 1001449 كيلومتر مربع من الأرض ،تقريبا نفس مساحة ولاية تكساس و ولاية نيو مكسيكو مع بعض ، أو أربع مرات مساحة المملكة المتحدة ، أو ضعف مساحة فرنسا.

أطول مسافة واحدة من الشمال للجنوب 1024 كيلومتر ، ومن الشرق للغرب 1240 كيلومتر . حدود مصر الطبيعية تتألف من أكتر من 2900 كيلومتر على طول ساحل البحر المتوسط ، و خليج السويس و خليج العقبة و البحر الأحمر.

محافظات مصر[تعديل]

شوف مقالة محافظات مصر

مصر متقسمة دلوئتي لـ27 محافظة:

مصادر[تعديل]