ثيودوريك الأول

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
ثيودوريك الأول ملك استراسيا (رايمز) و واحد من اولاد كلوڤيس الأول
خريطة مملكة فرانكيا بعد ما كلوڤيس الأول قسمها على ولاده الاربعه

ثيودوريك الأول ( اتولد 485 - مات 534) ملك فرانكى من سلالة الميروڤينجيين بقى ملك استراسيا (رايمز) فى سنة 511 , بعد ما ابوه الملك كلوڤيس الأول قسم مملكة فرانكيا عليه هو و اخواته الثلاثة شيلديبيرت الأول , كلودومير الأول و كلوتير الأول.

حكمه[تعديل]

اوئل سنين حكمه بعت ابنه ثيوديبيرت الأول بجيش عشان يوقف و يقضى على جيش الملك الاسكندناڤى هيجيلريك اللى هجم على حدود المملكة , و قدر ثيوديبيرت الأول , اللى بقى ملك بعدين , انه يقضى على الجيش و يقتل هيجيلريك.

اتدخل فى صالح الملك هيرمنفريد ملك الثورينجين حرب ما بينه و مابين اخوه باديريك على الحكم , بعد ما هيرمنفريد وعده انه فى مقابل مساعدته فى الحرب ضد اخوه حيتنازل له عن نص مملكته. بعد ما ثيودوريك نصره فى الحرب و انتصر هيرمنفريد على اخوه , اتهرب هيرمنفريد من تنفيذ و عده , و عشان كده هاجم بجيشه و بجيش اخوه كلوتير الأول على مملكة ثورينجينا كانتقام من هيرمنفريد اللى وعده بنص المملكة لو ساعده فى الحرب و بعد الحرب مدهوش حاجة. تحالف ثيودوريك و كلوتير , قدر يهزم الثورينجين و يحتلوا مملكة ثورينجينا.

شارك فى الحرب اللى اتحالف فيها كل اخواته التلاته, و اعلنوا الحرب على مملكة البرجنديز فى سنة 523 , بعد ما والدته كلوتيدا طلبت منه هو و اخواته يخدوا بتار واحد قريبها اغتاله ملك البرجنديز سيجيسمند. التحالف ده قدر يخلى الفرانكس يسيطروا على مملكة البرجنديز و يهزموا سيجيسمند ,اللى أسره اخوه كلودومير الأول و راح به على أورليون و اعدمه هناك. بعد ما جوندمار اخو سيجيسمند قدر يكون جيش تانى و يرجع لحكم مملكة البرجنديز تانى , خرج مع جيشه عشان ينصر اخوه كلودومير الأول اللى طلع عشان يقضى على جوندمار و يخدوا مملكة البرجنديز تانى , بس اخوه اتقتل فى معركة من المعارك و كمل هو الحرب و قدر يرجع مملكة البرجنديز تانى تحت حكم الفرانكس و قتل جوندمار. بعد الحرب مع البرجنديز , اتجوز بنت سيجيسمند ملك البرجنديز. مات فى سنة 534 و ابنه ثيوديبيرت الأول مسك الحكم بعده.