بوابة:الاسلام

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
بسم الله الرحمن الرحيم
Wikipedia Islam.svg
Mosque.svg
أهلاً بيكو في بوابة الإسلام


بسم الله الرحمن الرحيم
اسم الله


أهلا بيكوا في بوابة الاسلام


محمد



الإسلام هو اخر الاديان الابراهيميه . واكتر دين منتشر جغرافيا على مستوى العالم موجود في كل الدول ماعدا الفاتيكان , وتاني دين في عدد المعتنقين بعد المسيحية,الاسلام متأسس على القرآن ، الكتاب اللى المسلمين بيعتبروه انزل من الله الواحد على النبى محمد ، و السنه النبويه ( افعال و أحديث النبى محمد ). الاسلام عند المسلمين هو الدين الكامل و التنزيل المتمم لرسايل التوحيد اللى اتبعتت للبشريه قبله زى رسايل الأنبيا ابراهيم و موسى و عيسى. القرآن نزل على النبى محمد فى مكه فى القرن السابع الميلادى. بيعتقد المسلمين ان الرسايل اللى سبقته و الكتب المنزله عن طريق الوحى إتبدلوا عن طريق البشر تبعاً للأهواء و إتشوهو مع مرور الزمن. النقطه المركزيه فى الإسلام هى التوحيد يعنى الإيمان برب واحد مالهوش أى شريك.

اغلب المسلمين بينتمو للمذهبين الكبار و هم المذهب السنى بطوائفه و مذاهبه الفقهيه و المذهب الشيعى بطوائفه . الإسلام بيعتبر أسرع دين انتشر فى العالم و امتد فى فتره قياسيه من الصين شرقاً لجنوب غرب أوروبا غرباً ، و منه خرجت حضاره جديده فى العالم هى الحضاره الاسلاميه. النهارده الاسلام هو الدين السايد فى الشرق الأوسط ، و شمال افريقيا ، و مناطق كتيره فى اسيا و جنوب الصحرا الكبرى فى افريقيا. معظم المسلمين مش عرب اللى بيعتبروا 20% من عدد المسلمين فى العالم ، و أكتر دوله فيها مسلمين هى اندونيسيا و أعداد مش صغيره موجوده فى الصين و روسيا و مناطق البلقان والكاريبى. حوالى 13% من المسلمين عايشين فى اندونيسيا اللى بتعتبر أكبر دوله إسلاميه. %31 من المسلمين بيعيشوا فى شبه القاره الهنديه . عدد المسلمين حالياً حوالى 1.97 مليار. ده بالأضافه للى بيعتنقوا الإسلام والمهاجرين المسلمين الموجودين تقريباً فى كل نواحى العالم. الإسلام هو أكبر دين فى العالم .

المقاله الرئيسيه.....الاسلام





القرآن[تعديل]

قرءان

القرآن ، فى الإسلام هو أقدس كتاب و وحى من الله نزل على النبى محمد وهو كتاب الله عز وجل . القرآن فيه 114 سوره. فى كل سوره فيه آيات كتيره عددها 6236 من غير آيات البسمله و 6348 مع ايات البسمله.

الخلافة الاسلامية[تعديل]

فتوحات

الكعبة[تعديل]

فتوحات

محمد[تعديل]

محمد

ابو القاسم محمد بن عبد الله بن عبد المطلب، يؤمن المسلمون بأنه رسول الله للبشرية ليعيدهم إلى توحيد الله وعبادته، ويؤمنون بأنه خاتم النبيين والمرسلين، وأنه أشرف المخلوقات وسيّد البشر، كما يعتقدون فيه العصمة. عند ذكر اسمه، يُلحِق المسلمون عبارة «‌صلى الله عليه وسلم» مع إضافة «وآله» و«وصحبه» في بعض الأحيان، لِمَا جاء في القرآن والسنة النبوية مما يحثهم على الصلاة عليه. اعتبره الكاتب اليهودي مايكل هارت أعظم الشخصيّات أثرًا في تاريخ الإنسانية كلّها باعتباره «الإنسان الوحيد في التاريخ الذي نجح نجاحًا مطلقًا على المستوى الديني والدنيوي». ترك محمد أثرًا كبيرًا في نفوس المسلمين، حتى كثُرت مظاهر محبّتهم وتعظيمهم له، من ذلك الاحتفال بمولده، واتباعهم لأمره وأسلوب حياته وعباداته، وقيامهم بحفظ أقواله وأفعاله وصفاته وجمع ذلك في كتب عُرفت بكتب السّيرة والحديث النبوي.

الى المقالة.......

العشره المبشرين بالجنة[تعديل]


Basmala.svg

Allah1.png

المقاله دي جزء من سلسلة عن
الاسلام

أركان الإسلام

الشهاده
الصلاة
الزكاهصوم رمضانالحج

أركان الإيمان

الإيمان بالله • الإيمان بالملائكة
الإيمان بالكتب السماوية • الإيمان بالرسل
الإيمان باليوم الآخر • الإيمان بالقدر

; مصادر التشريع الاسلامي

القرآنالسنة النبويةأهل البيت
اجماع اقوال العلماء • القياس • الاجتهاد

شخصيات اساسية

محمدالانبياءأهل البيتالصحابه
الخلفاء الراشدينأمهات المؤمنين

المذاهب

أهل السنة و الجماعةالشيعةالخوارج

أماكن مقدسة

مكة المكرمةالمدينة المنورةالقدس الشريف

الخلافة الاسلامية

الخلفاء الراشدين
الخلافة الامويهالخلافه العباسيه
الخلافه الفاطميهالخلافه العثمانيه

الاسلام في العالم

الاسلام في اوروبا
الاسلام في افريقيا
الاسلام في اسيا
الاسلام في امريكا الشمالية
الاسلام في امريكا الجنوبية
الاسلام في أوقيانوسيا

شوف كمان

بوابة:اسلام