انتيوخوسيين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
انتيوخوسيين
معلومات شخصيه
الامبراطوريه السيلوقيه و امبراطوريه مصر البطلميه

انتيوخوسيين نسبه ل انتيوخوس او انطيوخوس ، اسم للملوك المقدونيين السيلوقيين اللى حكموا سوريا فى الفتره الهيلينستيه. اولهم كان انتيوخوس الاول سوتر ( المنقذ ) اللى حكم من 280 ل 261 ق.م ، ابن سيلوقس الاول ، و بيعتبر اعظم مؤسسى المدن بعد اسكندر الاكبر ، حاربه بطليموس التانى ملك مصر فى الحرب السوريه الاولى. اتقتل فى معركه ضد الغاليين.

حكم بعده ابنه انتيوخوس التانى ثيوس ( الاله ) حكم من 261 ل 247 ق.م. حارب بطليموس التانى ملك مصر فى الحرب السوريه التانيه. سوا خلافاته مع بطليموس بتطليق مراته لاوديكى و جوازه من برينيكى التانيه بنت بطليموس التانى ، لكن بعد ما اتوفى قامت خلافات على العرش و قامت الحرب السوريه التالته.

حكم بعده من 223 ل 187 ق.م انتيوخوس التالت اللى اتلقب بالأكبر و كان ابن سيلوقس التانى. حاول انه يوسع امبراطوريته و دخل فى حرب ضد بطليموس الرابع ملك مصر عشان ياخد منه سوريا و فلسطين و فينيقيا لكن اتهزم هزيمه ساحقه على ايد الجيش المصرى فى معركة رفح (217 ق.م). بعد وفاة بطليموس الرابع و قعاد الطفل الصغير بطليموس الخامس على عرش مصر اتآمر مع فيليب الخامس ملك مقدونيا على اقتسام الممتلكات المصريه بره مصر و استولى على مناطق واسعه لكن انهزم فى الاخر عند ترموبيل و ماجنيسيا ( 189 ق.م ) .

مسك الحكم بعده انتيوخوس الرابع الظاهر و حكم من 175 ل 163 ق.م و حاول يقضى على اليهوديه و صبغ مناطقهم بصبغه هيلينيه فقامت ثورة المكابيين. غزا مصر مرتين لكن اتدخلو و ارغموه على الانسحاب من مصر و قبرص.