انتشار ثقافى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
المكسيك عرفت الأهرامات.
رع 2 المركب اللى عدى بيها ثور هيردال المحيط الأطلسى - متحف كون-تيكى ، اوسلو

انتشار ثقافى Cultural diffusion : بتمتاز الثقافات بقدرتها على الانتقال من منطقه لمنطقه نتيجه لإتصال المجتمعات ببعض ، عن طريق الغزو أو بالهجره و طرق سلميه تانيه. إهتم بيها علما الأثار و الانثروبولوجيا و بيعتبر اليوت سميث Elliott Smith و وليام جراهام سمنر William Graham Sumner من أهم علما المدرسة الإنتشارية Diffusionist School اللى حاولوا يبرهنوا على انتشار الثقافه المصريه القديمه لمناطق كتيره فى العالم ، و حاول ثور هيردال Thor Heyerdahl عملياً إثبات إمكانية إنتشار الثقافه من منطقه لمنطقه بعيده عبر المحيط و وصول الثقافه المصريه القديمه لل مكسيك اللى زى مصر عرفت الأهرامات و فى ثقافتها عناصر تشبه عناصر الحضاره المصريه القديمه زى التحنيط.

[[


فمثلا ثور هيردال(1914م - ). من علماء علم الإنسان (الأنثروبولوجيا)، ومؤلف نرويجي ذاعت شهرته سنة 1947م عندما أبحر في طوف من خشب البلزا يسمى كون ـ تيكي من بيرو إلى جزر تواموتو شرقي بولينيزيا.

وقد قطع هو ورفاقه الخمسة الرحلة لكي يثبت نظريته بأن جزر بولينيزيا يمكن أن يكون قد أتاها الهنود من جنوب أمريكا. يحكي كتابه كون ـ تيكي (1950م) قصة هذه الرحلة البحرية. وفي عام 1958م كتب أكو ـ أكو، كتاب عن جزيرة إيستر. وفي عام 1970م سافر هيرد ومعه سبعة من البحارة في قارب من قصب البردي سماه موروكو رع 2 من مراكش إلى باربادوس. وصرّح أن هذه الرحلة قد برهنت على أن المصريين القدماء أمكنهم أن يبحروا في قوارب مشابهة إلى العالم الجديد.

ولد هيردال في لارفيك بالنرويج.