اليكتوس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
اليكتوس Allectus
امبراطور بريطانيا
سنين الحكم 293-6
الوفاه 296
مكان الوفاه بريطانيا الرومانيه
اللى قبل كده كاروسيوس
اللى بعد كده مفيش
عملات عليها صورة و اسم اليكتوس

اليكتوس (بالإنجليزي: Allectus)هو امبراطور روماني انفصالي حكم بريطانيا بعد تمرد كاروسيوس من سنت 293 لسنت 296[1] .

حكايته[تعديل]

اليكتوس كان وزير الماليه بتاع كاروسيوس قائد حركة التمرد اللي نجحت في الاستقلال ببريطانيا و اجزاء من اقيلم الغال عن الإمبراطورية الرومانية في القرن التالت الميلادي. اليكتوس ظهر ع الساحه بعد ما الامبراطور قسطنطيوس كولوروس نجح في حصار و تطويق كاروسيوس و استولى على اراضي مملكته الانفصاليه في فرنسا و هزم حلفاؤه من القبايل الفرانكية[2] . بعد سقوط مدينت بولونيا في إيد قسطنطيوس اليكتوس قام بانقلاب عسكري قتل فيه كاروسيوس و استولى ع الحكم لنفسه. اليكتوس فضل امبراطور انفصالي على بريطانيا كام سنه بعد الانقلاب لغايت ما قسطنطيوس هزم جيشه و دخل لندن و قتله سنت 296 .

حملة قسطنطيوس على بريطانيا بدأت في سبتمبر 296 [3]. الاسطول كان مقسوم نصين , نص بقيادت يوليوس اسكليبودوتوس و نص بقيادت قسطنطيوس نفسو . النص الأولاني وصل بسهوله لـجزيرة وايت , و قدر يتفادى مواجهة مدمرة مع اسطول اليكتوس بسبب الضباب , و فاجيء اليكتوس بحرب برّيه هو مكانش مستعد ليها , اليكتوس اتهزم و اتقتل في المعركه. قوات اليكتوس اتراجعت من غير نظام , و اثناء و هي بتتراجع لقوا في وشهم النص التاني من القوات الرومانية بقيادت قسطنطيوس اللي قضى عليهم فلولهم تماماً .[4]

مراجع[تعديل]

  1. Schmitz, Leonhard (1867). "Allectus". In William Smith. Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology 1. Boston: Little, Brown and Company. p. 132.
  2. Sheppard Frere, Britannia: A History of Roman Britain, third edition, 1987, p. 330
  3. Panegyrici Latini 6:5, 8.6-8
  4. Eutropius, Abridgement of Roman History 9.22; Aurelius Victor, Book of Caesars 39.42

شوف كمان[تعديل]

ليستة امبراطرة الرومان

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى ويكيميديا كومونز عن:
Allectus