الفسطاط

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الفسطاط
 

البلد
مصر  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
عاصمه لـ
التقسيم الادارى محافظة القاهره  تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 30°00′18″N 31°14′15″E / 30.005°N 31.2375°E / 30.005; 31.2375[1]  تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
المساحه
الحكم
التأسيس والسيادة
تاريخ التأسيس 641  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
بيانات تانيه
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة
جامع عمرو بن العاص فى الفسطاط
حصن بابليون
الكنيسة المعلقة
رسم يوضح الفسطاط قديما

الفسطاط مدينه بناها عمرو بن العاص فى مصر حوالى سنة 641. تاريخ بنا الفسطاط مش متفق عليه فبيقول البلازدرى انه بدأ بعد استيلاء العرب على بابليون ، لكن غالبية المؤرخين بيقولو انه ابتدا بعد الاستيلاء على اسكندريه. الفسطاط فضلت عاصمة مصر لغاية سنة 750 لما غزا العباسيين مصر ، و بعد العباسيين مادمرو العاصمه القطائع اللى بناها احمد بن طولون بقت الفسطاط عاصمه تانى من 904 ل 969 لما بنى الفاطميين مدينة القاهره. اتعرفت الفسطاط كمان باسم " مصر " .

تاريخ[تعديل]

ابتدت الفسطاط فى اقصى جنوب الضفه الشرقيه للقاهره الحاليه شمال مدينة بابليون عاصمة مصر التانيه بعد اسكندريه و مقر الحكم البيزنطى. ساعد على اختيار الموقع وجود بركة الحبش فى جنوب حصن بابليون. و من القصص الخياليه انها اتسمت بالفسطاط لانها اتأسست حوالين فسطاط ( يعنى خيمه ) عمرو بن العاص و ان يمامه بريه عششت عليها و باضت و افرخت عليها. الحكايه الخرافيه دى فضلت متداوله لغاية ما اكتشفت برديه مكتوبه باليونانى و العربى بينت العلاقه بين كلمة " الفسطاط " العربيه و كلمة " فوساتون " اليونانيه Phossaton اللى معناها " المعسكر " اللى حواليه خندق و فى اللاتينى " فاستين " Fassatin.

كلف عمرو بن العاص كذا واحد بالاشراف على البنا و بيقول البلاذرى ان الزبير بن العوام هو اللى اختط مدينة الفسطاط. و بيقول المقريزى ان موقع الفسطاط اللى بقى اسمها " مدينة مصر "كانت فضا و مزارع ما بين النيل و الجبل الشرقى المعروف باسم المقطم. و ما كانش فى المنطقه حاجه غير حصن بقى بيتعرف باسم " قصر الشمع " ( و هو حصن بابليون ) و المعلقه.

تاريخ الفسطاط مش متفق عليه فالبلاذرى بيقول ان الفسطاط اتبنت بعد الاستيلاء على بابليون ، لكن معظم المؤرخين بيجمعو على ان بناها تم بعد الاستيلاء على اسكندريه. و موقع الفسطاط كان بيحميها من الهجمات حيث انها كانت بتمتد فى اضيق منطقه فى الوادى ما بين النيل و جبل المقطم و زادت حصانتها عن طريق حصن الجيزه فى غرب النيل و بقايا حصن نابليون ، و كان الاتصال متيسر بين شطين النيل عن طريق كوبريين كانو بيوصلو مابين الفسطاط و الضفه الشرقيه و جزيرة الروضه و مابين جزيرة الروضه و حصن الجيزه.

الفسطاط فضلت العاصمه السياسيه لمصر لغاية ما بنى العباسيين مقر جديد لحكمهم هو مدينة العسكر فى نص القرن التامن الميلادى و من بعدهم بنى الطولونيين مدينة القطائع.

الفسطاط كانت مركز نقل و عبور بين الدلتا و الوادى عن طريق كوبرى كان بيربط الفسطاط بالجيزه عبر جزيرة الروضه ، و الحركه النهريه بين شمال مصر و جنوبها و اذدهرت مينا المدينه تجارياً اكمنها كانت المينا الوحيده فى المدينه و كان المينا فيه جمرك التجاره المنقوله بالجمال من الطور للنيل و من هناك بالمراكب للفسطاط. حوالين الفسطاط اتجمعت اسواق فى الميدان اللى حوالين جامع عمرو بن العاص و كان من اشهرها سوق القناديل و حكى الرحاله ناصر خسرو ان السوق ده ماكانش ليه مثيل حيث ان كان بيتباع فيه كل الطرائف الموجوده فى العالم.

كليبر جيه قدر عدد سكان الفسطاط بحوالى 850 الف ، و قدر طولها من الشمال للجنوب بحوالى 4.8 كم. على بهجت عدل تقديرات المقريزى بعد ما عمل حفريات فى الفسطاط و قال ان حدها الشمالى كان بين كوم الجارح بطول 1439 متر ، و حدها الجنوبى كان بين الرصد و شط النيل فى الغرب بطول 1943 متر ، و حدها الغربى كان طوله 2262 متر على شط النيل اليمين ، و حدها الشرقى كان بيمتد لغاية حدود القرافه الحاليه و بيتجه على الجنوب لغاية الرصد. و بكده اتقدرت مساحة مدينة الفسطاط بحوالى 3.353 متر مكعب.

اتسعت الفسطاط و فاقت مدن كتيره فى الشرق و بيقول القضاعى ان كان فيها 800 شارع و 1700 حمام و هى ارقام فيها مبالغه لكن بتعكس حالة ازدهار المدينه العمرانى.

كشفت الحفريات ان مدينة الفسطاط كان فيها شبكة صرف صحى الجزء الغربى كان بيصرف على النيل و الجزء الشرقى كان بيصرف فى مستودعات منقوره الجبل.

شوف كمان
قبلها
عواصم مصر
بعدها
اسكندريه من ح.641 - ل 750 و من 904 ل 969 العسكر

لينكات برانيه[تعديل]

  • الفسطاط – صور وتسجيلات صوتيه و مرئيه على ويكيميديا كومونز (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • الفسطاط معرف قاعده بيانات الملف للسلطه الافتراضيه الدوليه (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • الفسطاط معرف مخطط فريبيس للمعارف الحره (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • الفسطاط معرف قاعده البيانات الجغرافيه لموقع جيونيمز (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • الفسطاط معرف مكتبه الكونجرس (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • الفسطاط معرف ملف استنادى متكامل (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  1. أ ب https://whc.unesco.org/en/list/89/multiple=1&unique_number=95

مصادر[تعديل]

  • جمال الدين الشيال (استاذ التاريخ الاسلامي): تاريخ مصر الاسلامية ( جزئين )، دار المعارف، القاهرة 1966.
  • حسن الرزاز ، عواصم مصر ، دار الشعب، القاهرة 1995
  • المقريزى : المواعظ و الاعتبار بذكر الخطط والأثار، مطبعة الادب، القاهرة 1968.
  • على مبارك ، الخطط التوفيقية الجديدة لمصر والقاهرة، المطبعه الاميريه ، بولاق 1306هـ

مشاهير الحى[تعديل]

الحته دى من الصفحه دى فاضيه, ساعد ف كتابتها.

شوف كمان[تعديل]

احياء القاهره القديمه واصل اسمائها