الحبيب على الجفرى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الحبيب على الجفرى
 

معلومات شخصيه
اسم الولاده (بالعربى: علي زين العابدين الجفري تعديل قيمة خاصية الاسم عند الولادة (P1477) في ويكي بيانات
الميلاد 16 ابريل 1971 (53 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


جده  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الاقامه الامارات  تعديل قيمة خاصية الاقامه (P551) في ويكي بيانات
مواطنه
اليمن[2][3][4][5]  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه داعيه  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
الحبيب على الجفرى

الحبيب على زين العابدين الجفرى (مواليد 16 بريل 1971 جدة ، السعودية). شيخ و راجل دين مسلم على العقيدة الاشعرية و المذهب الشافعى فى الفقه و متصوف يمنى ، من حضرموت . درس الدراسات الاسلاميه فى الحجاز ، اليمن ، مصر و سوريا. معروف برفضه للوهابيه و تشجيع الحوار بين الثقافات و الاديان المختلفة و مؤسس مؤسسة طابة. قدم برامج دينية على التلفزيون كتير و له اكتر من كتاب.

نسبه[تعديل]

الحبيب ، ده لقب يمنى بياخده رجال الدين اليمنيين اللى بيرجع نسبهم للآل البيت. اسمه بالكامل

على زين العابدين بن عبد الرحمن بن على بن محمد بن علوى بن على بن علوى بن على بن احمد بن علوى بن عبد الرحمن بن محمد بن عبد الله التريسى بن علوى الخواص بن ابى بكر الجفرى بن محمد بن على بن محمد بن احمد بن محمد بن على بن محمد صاحب مرباط بن على خالع قسم بن علوى بن محمد بن علوى بن عبيدالله بن احمد بن عيسى بن محمد النقيب بن على العريضى بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن على زين العابدين بن الحسين السبط بن على بن ابى طالب ، زوج فاطمة الزهراء بنت الرسول.

افكاره[تعديل]

من ضمن افكار الحبيب على الجفرى ، ان العقل مهم جدا فى اثبات الايمان و الدين ، بالرغم ان الدين بيعتمد على الايمان بالغيبيات. كمان رافض فوضى الفتاوى و فتاوى اللى ناس مش متخصصه بيقولوا على نفسهم شيوخ و علما دين، و بيقول ان الفوضى دى بتضر الدين و بتخلى الناس تقول انهى اسلام ، عشان كل شخص او تيار من دول بيقول ان كلامه هو الاسلام ، و المشكلة دى سببها ان الافراد دول بيبعدوا عن المنهج العلمى فى اصول الفكر الدينى اللى ليها ارتباط مهم بقواعد عقلية و شرعية و العقلية فى الاستنباط و فهم الدين ، و بالرغم ان الاسلام بيشجع كل مسلم على الاجتهاد فى الدين و التفكير ، بس مش من حق اللى مش متخصص انه يطلع فتاوى. الحبيب على الجفرى ، شايف ان انصار تيار الاسلام السياسى ، بيقعوا فى مشاكل بسبب اقصاء المخالفين لهم و ربطهم بين الشريعة الاسلاميه و بين مشروعهم اللى بيقولوا عليه "مشروع اسلامى" ، و شايف ان فيه فرق بين الشريعة الاسلامية و مشروعهم ، و بيشوف ان مفيش مشروع اسلامى معاصر ، بس فيه اشخاص لهم افكار ، ممكن تكون حسنة النيه . كمان بيرفض وصف الاقتصاد الاسلامى ، و بيقول ان فيه لخبطه بين مفهوم و ضوابط الاسلام فى الاقتصاد ، و الاشخاص اللى بيقولوا الاقتصاد الاسلامى بيعملوا نوع من الاسلمة للنظام الراسمالى ، اللى تطبيقه الصرف فيه ممكن حاجات بتتعارض مع الاسلام زى الربا ، و ان الاسلام بس بيحط ظوابط اخلاقية عشان تحمى الفرد من استغلال الاقوى منه فى السوق و الاحتكار ، و شايف ان الاسلام محددش مثلا ساعات الشغل ، عشان لو اتكلم بالطريقة دى حيبقى دوجما و مع الوقت حيتعارض مع متطلبات الناس ، اللى بتتغير ، و لو اتعارضت متطلبات الناس مع الاسلام ، اللى المسلمين مؤمنين انه صالح فى كل زمن و مكان، فحتبقى مشكلة كبيرة ، فالاسلام مدى ضوابط اخلاقية فى الاقتصاد مش اكتر و بتحط احكام قليلة عشان معاملات البيع و الشرا هدفها دفع الضرر على الناس.[6]

انتقاده[تعديل]

بسبب افكاره دى الحبيب على الجفرى بيتهاجم و اتكفر من شيوخ السلفيه و الوهابيه ، و فيه منهم قال انه شيعى عشان كلامه على اهل البيت ، و فيه اللى بيهاجمه عشان هو أشعرى و صوفى ، بسبب الخلاف الكبير بين الوهابيه و بين الأشاعرة و الصوفيه .

مصادر[تعديل]