الأقباط متحدون

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير


الأقباط متحدون coptsunited.com هو سايت على الانترنت تبع مؤسسة الأقباط لحقوق الإنسان Coptic Foundation For Human Rights. بيخدم السايت القضيه القبطيه بصفه خاصه و كل المصريين بوجه عام. اتأسس السايت عن طريق مجموعه من المثقفين التقدميين التنويريين الليبراليين المهتمين بالقضيه القبطي. بدأ السايت من سنة 2004 بعد مؤتمر زيورخ فى 23 سبتمبر 2004. فى الأول كان هدف السايت عرض اخبار عن المؤتمر لكن اتطور شويه شويه لغاية ما بقى جورنال اليكترونى يومى بيركز على هموم مصر و هموم الأقباط كمحاوله لتحسين احوال الاقباط.

بيشارك فى السايت عدد من الصحفيين و الكتاب و الفنيين و بينشر السايت اخبار عن اخر اخبار الأحداث و الإضطهادات ضد الأقباط اللى بيتعتم عليها ، و بيقدم خدمة المكتبه التفاعليه اللى بتنشر وثايق ثقافيه و معلوماتيه بتزود من معرفة زوار السايت عن طريق تقارير فيها صور و حركه.

اللى انشأ مؤسسة الأقباط لحقوق الإنسان و جورنال الأقباط متحدون الإليكترونيه كان المهندس عدلى أبادير يوسف. دلوقتى رئيس مجلس إدارة وتحرير جورنال الأقباط متحدون هو المهندس عزت بولس ، و نايبة رئيس التحرير و مديرة التحرير هى الأستاذه باسنت موسى ، و مسئولة العلاقات العامة هى الأستاذه أمانى موسى.

رئيسة مؤسسة الأقباط لحقوق الإنسان هى د. ماجدة شترولى يوسف ، و مسئول العلاقات العامة للمؤسسه هو الأستاذ مدحت قلادة.

لينكات برانيه[تعديل]