الاقباط متحدون

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
(تحويل من الأقباط متحدون)
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

الأقباط متحدون coptsunited.com هو سايت على الانترنت تبع مؤسسة الأقباط لحقوق الانسان Coptic Foundation For Human Rights. بيخدم السايت القضيه القبطيه بصفه خاصه و كل المصريين بوجه عام. اتأسس السايت عن طريق مجموعه من المثقفين التقدميين التنويريين الليبراليين المهتمين بالقضيه القبطي. ابتدا السايت من سنة 2004 بعد مؤتمر زيورخ فى 23 سبتمبر 2004. فى الاول كان هدف السايت عرض اخبار عن المؤتمر لكن اتطور شويه شويه لغاية ما بقى جورنال اليكترونى يومى بيركز على هموم مصر و هموم الأقباط كمحاوله لتحسين احوال الاقباط.

بيشارك فى السايت عدد من الصحفيين و الكتاب و الفنيين و بينشر السايت اخبار عن اخر اخبار الأحداث و الاضطهادات ضد الأقباط اللى بيتعتم عليها ، و بيقدم خدمة المكتبه التفاعليه اللى بتنشر وثايق ثقافيه و معلوماتيه بتزود من معرفة زوار السايت عن طريق تقارير فيها صور و حركه.

اللى انشأ مؤسسة الأقباط لحقوق الانسان و جورنال الأقباط متحدون الاليكترونيه كان المهندس عدلى أبادير يوسف. دلوقتى رئيس مجلس ادارة وتحرير جورنال الأقباط متحدون هو المهندس عزت بولس ، و نايبة رئيس التحرير و مديرة التحرير هى الاستاذه باسنت موسى ، و مسئولة العلاقات العامة هى الاستاذه أمانى موسى.

رئيسة مؤسسة الأقباط لحقوق الانسان هى د. ماجدة شترولى يوسف ، و مسئول العلاقات العامة للمؤسسه هو الاستاذ مدحت قلادة.

لينكات برانيه[تعديل]