اعدام

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اعدام
،  و
،  و
،  و
،  و
،  و
،  و
 


، و، و، و، و، و، و  تعديل قيمة خاصية الصوره (P18) في ويكي بيانات 


جريمه قتل  تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

الاعدام هو عقوبة تنفذها دولة للمجرمين كعقوبه لهم على شيء يعتبر جريمه ارتكبوها. من زمن و الاعدام كان يمارس فى كل المجتمعات تقريبا اكى يعاقب المجرمين و المعارضين السياسيين او التنكيل و الانتقام و التخلص من المناؤين. من اشهر الجرايم اللى بتتعاقب فى وقتنا ده بالاعدام هى القتل ( مع سبق الاصرار) و الجاسوسية و الخيانة العظمى و كمان فى دول بتطبق العقوبة دى على الجرايم الجنسيه زى الزنا و الاغتصاب و المثلية الجنسية (اللواط-السحاق).

فوق كده، فيه دول قليله بتنفذ العقوبة على اللى غيروا دينهم او اللى بيتسموا مرتدين ، او لتهريب المخدرات ، او للفساد (زى الصين). الاعدام اتلغى خالص من نظم العقوبات اللى بتتطبق فى دول الاتحاد الاوروبى، استراليا، نيوزيلاندا ، كندا، معظم دول امريكا اللاتينية و ولايات فى امريكا ، و الهند ، و اليابان ، و جمهورية جنوب افريقيا.

خلاف[تعديل]

Cesare Beccaria, Dei delitti e delle pene

عقوبة الاعدام من اكثر الحاجات التى يختلف عليها الناس فى بعض المجتمعات. فأول حاجة تعريف " الجريمه " مش واحد فى كل الدول فمثل هناك دول تعتبر الاتصال الجنسى دون جواز جريمة و تعدم المتهمين , لكن هناك دول اخرى مش بجريمة. يعتبر بعض الناس أن عقوبة وحشية غير انسانية مش ليها اى مبرر و أن ال غلط فى تنفيذها غير ممكن اصلحه أنه من الممكن أن يكون الشخص المعدم بريء، و غير ذلك فالاعدام يعتبر انتقام الدولة من مواطنين فتبقى زى جريمة قتل ترتكبها الدولة مقابل جريمة قتل ارتكبها شخص. لكن من ناحيه اخرى،يقول بعض الناس أنه ضرورى جداً لاستقرار المجتمع لأنه يردع المجرمين و يمنعهم من أن يرتكبوا جرائم زى القتل او الأغتصاب, لأنه لو ألغيت عقوبة الاعدام فالمجتمع سيضطرب و تزيد الجرائم فيه، لكن المنتقدين يأكدون أن الاعدام لا يردع ويقلل من عدد الجرائم بدليل أن الجرائم التى تتعاقب بالاعدام موجودة فى الدول التى تنفذه فى المواطنين. اضافة الى ذلك, كثيراً ما نرى أناللى يطبق عليهم الاعدام يكونون من طبقات فى قاع المجتمع او عناصر عرقية منبوذة الأغنياء والمتهمين من الطبقات الاجتماعية العليا ينفذون من العقوبة عن طريق تجنيد أعداد كبيرة من المحامين للدفاع عنهم او دفعهم المال لأهل الضحيه ( فدية) وهذه قمة انعدام العدل وتفند عقوبة الاعدام.

الاعدام حالى[تعديل]

فى يناير 2008 وصل عدد الدول اللى ألغت أحكام الاعدامل92 دولة و عدد الدول التى ما زالت تطبقه بانتظام هو 60 دولة و بقية دول العالم ما بين بينين يعنى انه موجود فى قوانينها اكنها لا تطبقه او تطبقه لكن فى حالات بالخصوص جداً او حسب مزاج الدولة. فى ابريل 2008 نشرت منظمة العفو الدولية ، و هى منظمه من أكتر المنظمات اللى تعارض الاعدام ، تقريراً قالت فيه ان اكثر ست دول فى العالم نفذت حكم الاعدام سنة 2007 هى:

الترتيب الدولة عدداللى أعدموا
1 الصين 470+
2 ايران 317
3 السعودية 143+
4 باكستان 135+
5 امريكا 42
6 العراق 33+

طرق الاعدام[تعديل]

الدول اللى تطبق الاعدام تختلف فى طريقة تطبيقه، من اكثر الطرق التى تستخدم دلوقتى :

مواقع خارجيه ليها علاقه بالموضوع[تعديل]

المراجع[تعديل]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: