اعدام

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
Death Penalty World Map according to Amnesty International.svg

الإعدام هو عقوبة بتنفذها دولة على الناس كعقوبه ليهم على حاجه بتعتبرها جريمه ارتكبوها. من زمان و الاعدام كان بيتمارس في كل المجتمعات تقريبا علشان يعاقب المجرمين و المعارضين السياسيين أو التنكيل و الإنتقام و التخلص من المناؤين. من أشهر الجرايم اللي بتتعاقب دلوقتي بالاعدام هى القتل ( مع سبق الاصرار) و الجاسوسية و الخيانة العظمى و كمان في دول بتطبق العقوبة دى على الجرايم الجنسيه زي الزنا و الاغتصاب و اللواط.

فوق كده، فيه دول قليله بتنفذ العقوبة على اللي غيروا دينهم او اللى بيتسموا مرتدين ، او لتهريب المخدرات ، أو للفساد (زى الصين). الإعدام اتلغى خالص من نظم العقوبات اللي بتتطبق في دول الاتحاد الاوروبي، استراليا، نيوزيلاندا ، كندا، معظم دول امريكا اللاتينية و ولايات فى أمريكا ، و الهند ، و اليابان ، و جمهورية جنوب أفريقيا.

خلاف[تعديل]

عقوبة الإعدام من أكثر الحاجات التى يختلف عليها الناس في بعض المجتمعات. فأول حاجة تعريف " الجريمه " ليس واحد فى كل الدول فمثلاً هناك دول تعتبر الاتصال الجنسي دون زواج جريمة و تعدم المتهمين , لكن هناك دول أخرى ليس بجريمة. يعتبر بعض الناس أن عقوبة وحشية غير إنسانية وليس لها أي مبرر و أن الخطأ في تنفيذها غير ممكن إصلحه حيث أنه من الممكن أن يكون الشخص المعدم بريء، و غير ذلك فالإعدام يعتبر انتقام الدولة من مواطنين فتبقى مثلاً جريمة قتل ترتكبها الدولة مقابل جريمة قتل ارتكبها شخص. لكن من ناحيه أخرى،يقول بعض الناس أنه ضروري جداً لاستقرار المجتمع لأنه يردع المجرمين و يمنعهم من أن يرتكبوا جرائم مثل القتل أو الأغتصاب, لأنه لو ألغيت عقوبة الاعدام فالمجتمع سيضطرب و تزيد الجرائم فيه، لكن المنتقدين يأكدون أن الإعدام لا يردع ويقلل من عدد الجرائم بدليل أن الجرائم التى تتعاقب بالإعدام موجودة فى الدول التى تنفذه فى المواطنين. إضافة إلى ذلك, كثيراً ما نرى أن الذين يطبق عليهم الإعدام يكونون من طبقات في قاع المجتمع أو عناصر عرقية منبوذة فى حين أن الأغنياء والمتهمين من الطبقات الإجتماعية العليا ينفذون من العقوبة عن طريق تجنيد أعداد كبيرة من المحامين للدفاع عنهم أو دفعهم المال لأهل الضحيه ( فدية) وهذه قمة انعدام العدل وتفند عقوبة الإعدام.

الاعدام دلوقتى[تعديل]

في يناير 2008 وصل عدد الدول التي ألغت أحكام الإعدام ل 92 دولة و عدد الدول التى ما زالت تطبقه بانتظام هو 60 دولة و بقية دول العالم ما بين بينين يعني انه موجود في قوانينها اكنها لا تطبقه أو تطبقه ولكن في حالات خاصة جداً أو حسب مزاج الدولة. في ابريل 2008 نشرت منظمة العفو الدولية ، و هى منظمه من أكتر المنظمات التي تعارض الإعدام ، تقريراً قالت فيه ان اكثر ست دول في العالم نفذت حكم الاعدام سنة 2007 هى:

الترتيب الدولة عدد الذين أعدموا
1 الصين 470+
2 إيران 317
3 السعودية 143+
4 باكستان 135+
5 أمريكا 42
6 العراق 33+

طرق الإعدام[تعديل]

الدول التي jطبق الإعدام تختلف في طريقة تطبيقه، من أكثر الطرق التى تستخدم الآن :

مواقع خارجيه لها علاقه بالموضوع[تعديل]

المراجع[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
اعدام