احمد صبره

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
احمد صبره
Born11 سبتمبر 1914
Originاسكندريه مصر
Died1976
Genresثقافة مصرية كلاسيكية
Occupation(s)ملحن, عازف
Years active1934-1963

احمد صبره ملحن مصرى اتولد فى محافظة الاسكندريه فى 11 سبتمبر 1904 ، كان احمد صبره عاشق للمزيكا من الصغر و كان عازف هايل على آلة القانون ، ابتدا صبره مشواره الفنى فى التلحين والغناء بمسرح بديعه مصابنى ،

مرحلة الاذاعة[تعديل]

اعتمد بالإذاعة المصرية كملحن . وابتدى يقدم أعمالا كالنغم الحالم فى دنيا الألحان .خصصت الإذاعة لصبره فى الاول ربع ساعة كل 3 أشهر لحن فىها لمطربين زى عبد الحليم حافظ و فايده كامل و شريفه ماهر و اجفان الامير و شفيق جلال .ومن فى الإذاعة المصرية قدم صبره لإسماعيل شبانه كتير من الأعمال لانة كان بيشجع موهبته من البداية .

اعماله[تعديل]

لحن صبره للإذاعة المصرية مجموعة من الأعمال لركن الريف كان من بينها الصورة الغنائيه " عيد البرتقال " من كلمات طاهر ابو فاشا و إخراج فوزيه المولد .توالت أعمال احمد صبره للإذاعة ولحن لكارم محمود و حوريه حسن و محمد قنديل و سعاد مكاوى و ليلى مراد . كان احمد صبره هايل فى تلحين الأعمال الاستعراضية فكانت الفنانة ببا عز الدين تعتمد عليه فى كل الحان فرقتها الاستعراضية تقريبا .

المزيكا التصويريه[تعديل]

وفى مجال السينما وضع احمد صبره المزيكا التصويرية والألحان لقريبا 33 عمل سينمائيا كان البداية مع فيلم المعلم بحبح إنتاج 1935م و كان ختام أعمالة بفيلم امتثال إنتاج سنة 1972م وفى الفترة دى قدم صبره الكتير من الأعمال منها : لعبة الست - رنة خلخالكدبة ابريلبيت النتاشعزيزه (فيلم)البنات شربات – وفيلم دهب .

وفاتة[تعديل]

رحل احمد صبره فى 19 ديسمبر 1976 .

أشهر اغانيه[تعديل]

  • «أه ياني» ليلى مراد [1]
  • «حكاية الهوى» هدى سلطان
  • «هنا رَوض غرامُنا»، و«فات الربيع» عبد الحليم حافظ
  • «إن جيتنا يا جميل» محمد قنديل.
  • كمان لحّن لصهره الفنان اسماعيل شبانه عدد كبير من الأغاني، منها: «المشمش»، و«أحلام الجزيرة»، و«مظلوم يا غرام»، و«نادانى الليل».[2]

مصادر[تعديل]

  1. {{cite web}}: Empty citation (help)
  2. إسماعيل شبانة-تميز بصوت جميل لكن خاصمته الشهرة Archived 2021-09-16 at the Wayback Machine
  • حلقة من برنامج (نجمك نجمي) تقديم (ناهد شلقامي) اعداد واخراج سيد عبد العزيز .