إيمانويل جال

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
إيمانويل چال
إيمانويل چال في حفلة في بريستول

إيمانويل چال Emmanuel Jal مغني هيب هوب من جنوب السودان بيحكي في اغانيه عن الحرب الاهلية في السودان وانه كان بيحارب وهو صغير.

بدايته[تعديل]

ميعرفش هو اتولد امتى بس هو متأكد انه اتولد في بداية التمانينات في قرية اسمها تونچ في جنوب السودان، والده انضم لجيش تحرير السودان، ولما كان عمره 7 سنين مامته ماتت، سنة 1987 لما كان عنده 6 او 7 سنين اتاخد من اهله عشان يحارب في الحرب الاهلية اللي في السودان وكان بيشيل سلاح AK-47 اللي كان اطول منه وفِضَل على كدة 5 سنين.

لما الحرب بقت صعبة إيمانويل هرب هو واطفال تانيين وسابوا الحرب ومشيوا 3 شهور لحد ما وصلوا لمدينة اسمها وات اللي كان فيها مجموعة انفصلت عن جيش التحرير، وهناك قابل إيما مكون مرات قائد جيش التحرير اللي اتبنته ورفضت انه ينضم للجيش وهرّبته لكينيا،وساعتها كان عنده 11 سنة، وهناك إيمانويل دخل المدرسة في نيروبي، بعدها بكام شهر إما ماتت في حادثة بس صحابها ساعدوا إيمانويل ان يكمّل دراسته.

المزيكا[تعديل]

وهو في المدرسة في كينيا ابتدى يغني عشان يهون على نفسه وينسى اللي شافه، وكان كمان بيعمل حاجات خاصة بالمجتمع زي انه كان بيجمع فلوس للاطفال الشوارع واللاجئين، وكان اللي حواليه بيشجعوه، إيمانويل دخل اكتر في المزيكا وعمل مجموعات، واول اغنية عملها هي All We Need Is Jesus او "كل اللي محتاجينه هو يسوع" اللي اتعملت في كينيا واتذاعت في بريطانيا.